Friday 30 December 2011

hukum karma

bukan sweet gula gula ke ape neh, but semalam aku pergi klinik ,then tengok sepasang suami isteri neh...dah tua.jalan pon dah tak larat.tapi setia menemani antara satu sama lain.mean,susah bersama sama/senang bersama sama/menjaga satu sama lain tak kira time muda mahupun tua.so damn sweet ! cuma tertanya tanya je lah kat mane anak dia.so, kata kata yang orang tua cakap " mak ayah boleh jaga 10 orang anak tapi 10 orang anak tak semestinya boleh jaga mak ayah " bermain di fikiran.mintak dijauhkan.huhu

janganlah buat pelik pelik kat mak ayah, kelak pasti allah akan bagi rasa jugak apa yang mak ayah kita rasa sekarang ! dia macam wayang.dia ulang tayang balik perangai kita.so, that why kena jaga perilaku kita.allah kan maha adil.so, kalau tak nak pening kepala di masa hadapan jagalah perilaku sekarang*ingatan untuk diri sendiri*

aku ada baca 1 cerita pasal anak yang derhaka dengan mak ayah dia.alkisah nya begini.ceh..hahaha.anak dia kaya.memang kaya tapi sayang...kaya harta sahaja bukan kaya akhlak dan budi pekerti.si anak selalu bagi mak dia makan dalam tempurung bimbang si ibu dan ayah kotorkan pinggan mangkuk si anak yang mahal.then,anak kepada si anak yang derhaka (cucu) tengok je lah ibu dan ayah dia buat macam tu.then,bila si anak derhaka neh dah tua dan tak larat..anak dia pon bagi makanan dalam tempurung jugak.itulah karma ! 

so,sebelum menyalahkan anak anak kita fikir apa yang kita dah buat sebelum neh dekat mak ayah kita.nilai balik/muhasabah diri.macam bapa saudara aku,mak aku bagitau masa nenek aku sakit..dia lah yang jaga..siap boleh tadah dengan tangan bila nenek aku buang air besar.kite sanggup?huhu.then,sekarang dah nampak dah.sebab time dia sakit hari tu..anak dia pon buat macam dia buat kat nenek aku.itu lah hukum karma.


p/s: buat baik dibalas baik.

No comments:

Post a Comment